Dragracing

Dragracing

Dragracing är världens obestritt snabbaste motorsport. Muskelmotorerna som används inom sporten är oerhört kraftfulla och inom den högsta klassen, Top Fuel Dragsters, når man 100 km i timmen på bara 0,8 sekunder. Med den matematiken i åtanke kan man bara föreställa sig vilka G-krafter som föraren utsätts för och hur tufft det egentligen är att köra ett lopp på blott några sekunder. I Sverige är dragracing inte den största motorsporten men vi har ändå flera framgångsrika förare som vunnit priser utomlands i olika klasser. Framför allt i USA är dragracing-kulturen vid liv och växer ständigt. Vad som gör det till en publiksport är bland annat att depån är öppen och man kan se hur mekanikerna servar bil, chassi och däck mellan heaten.

I Norden är folkrace den största motorsporten. Precis som namnet antyder, är folkrace folkets bilsport då den är öppen för alla. Folkrace körs på banor med täckta bilar.

Dragracing med olika fordon

Just dragracing är en av de sporter där man kan tävla med olika fordon. I det här fallet används dragracing som ett samlingsnamn på själva tävlingsformen och inte specifikt för just bilsportens variant av racingen. Vare sig man tävlar med bilar i olika former, MC, snöskoter eller båtar så ser upplägget likadant ut under tävlingarna. Man kör en rak sträcka på antingen en kvarts eller en åttondels engelsk mil och det gäller att komma först i mål från stillastående position. Därför är fordonets aerodynamiska utformning och motors accelerationskraft viktigast när man konstruerar och förbättrar tävlingsfordonen. Man är ute efter att minimera luftmotståndet och skapa ett bra grepp i däcken. Styregenskaper och kurvtagning är två områden som är sekundära för en dragracingkonstruktör.

Att man kan tävla med flera olika typer av fordon gör att sporten lockar olika typer av åskådare. Det finns mycket potential och intresse som gör att sporten fortsätter växa. Med teknikutveckling följer en stadig förbättring av fordonen och innovativa förare kanske testar nya underlag och villkor för körningen. I norra Sverige kör man dragracing på is, både med motorcross, bil och snöskoter. Man tävlar även med båtar på vattnet i flera olika länder, även om detta är den nyaste formen av tävlingen. Fortfarande är det idag de olika bilklasserna som betraktas som sportens huvudelement, och det är i dessa klasserna som de största mästerskapen hålls och mest prestige ligger.

Olika klasser med olika bilar

Däckens grepp är viktigt i dragracing

De största tävlingarna med bilar i dragracing hålls i USA. National Hot Rod Association är den största organisationen för motorsporten och även om den är lokaliserad i USA så lockar deras tävlingar förare från hela världen. Den inhemska ligan i USA är ett internationellt intresse och många följer NHRA Mello Yello Drag Racing Series både på plats och i de direktsända TV-sändningar som har mångmiljonpublik över hela världen. Under de 24 deltävlingarna som ingår i Mello Yello-serien kan man följa tävlanden från fyra av de största klasserna. Top Fuel dragster är den snabbaste och där kommer bilarna upp i över 500 km i timmen och kör de 305 metrarna på under fyra sekunder.

Bland de 200 olika klasserna som officiellt erkänts av de olika bilsportsförbunden är förutom Top Fuel också Top Methanol Funny Car, Top Methanol Dragster, Pro Stock och Pro Modified stora klasser i dragracing. Faktum är att i EM-tävlingarna 2015 vanns fyra av dessa klasser av svenska förare. Vår största stjärna just nu är Jonnie Lindberg som kör Top Methanol Funny Car och som blev förste icke-amerikan att vinna NHRAs mästerskap i klassen. Lindbergs bror kör också i samma klass och blev en värdefull tillgång genom att eliminera Jonnies största konkurrent i den sista deltävlingen. En annan intressant faktor med dragracing är att man hittar många kvinnor på den absoluta toppnivån i världens största tävlingar. Detta är mycket ovanligt i de flesta motorsporter och har aldrig förekommit inom exempelvis Formel 1.

En princip, oändliga möjligheter

Även om dragracing kan verka som en ganska ensidig sport så finns det oändliga variationer med olika fordon och bestämmelser. Sporten har ytterst små marginaler och det gäller för förarna att verkligen känna sitt fordon. Det är också därför som det blir mer intressant med de olika klasserna. Genom att experimentera med två- eller fyrtaktsmotorer, bränsleteknik och hjulbredd får man helt olika förutsättningar för att designa, bygga och köra en bil. Dragracing består av många fler element än bara det som utspelar sig på banan när signalen väl har givits.

Allt arbete som görs runt om fordonen i dragracing är minst lika viktigt som det som sker på banan. Att bilen och förarna är i toppform innan de ödesdigra sekunderna på banan är förutsättningarna för att vinna. När startsignalen sedan givits har man inga marginaler att spela med och ingen andra chans. Då är det bara att vinna eller försvinna.